Lättläst om Giftinformationscentralen

 

Här kan du läsa om Giftinformationscentralen och förgiftningar. Här finns inga svåra ord eller långa meningar.

Vi svarar i telefon på frågor om akuta förgiftningar

Ring oss om du eller någon annan

  • svalt ner eller andats in någonting farligt
  • fått stänk i ögonen eller har spillt på huden
  • blivit biten av en orm eller stucken av en geting.

Vi bedömer risken och ger råd om vad du behöver göra. Ibland räcker det med att ge något att dricka hemma. I vissa fall är det bra att ge medicinskt kol. Det minskar risken att bli förgiftad. Därför är det bra att ha medicinskt kol hemma. Ring alltid Giftinformationscentralen innan du ger kol.
Ibland måste man åka till sjukhus för att få hjälp.

Vänta inte med att ringa!

Vi har öppet dygnet runt alla dagar på året.

  • Är det akut så ska du ringa 112 och fråga efter Giftinformation.
  • När det inte är så bråttom så kan du ringa 010-456 6700.

Viktigt - en person ska genast till sjukhus om hon/han:

  • har svårt att andas,
  • är slö eller medvetslös,
  • har kramper.

Stabilt sidoläge

En medvetslös person ska läggas i stabilt sidoläge (se bilden). Då blir det lättare att andas. Om en person har svårt att andas kan man behöva ge mun-mot-munandning.

Stabilt sidoläge

Vill du veta mer

Titta och läs mer på vår hemsida:

Kemikalier

Växter

Giftiga svampar

Giftiga djur

Vi har också en broschyr och en plansch.

  • Ett ögonblicks verk.
  • Råd vid förgiftningstillbud - En första hjälp.

Här kan du läsa om dem och se hur man får tag på dem.

Du kan alltid ringa och fråga oss även om inget har hänt. Då vill vi att du ringer en vardag kl 9 till 17 på telefon 010-456 6700.

Om Giftinformationscentralen

Giftinformationscentralen (GIC) startade 1960 och finns i Stockholm. Sedan 1:a november 2009 hör vi till Läkemedelsverket.

Här arbetar 35 personer, (apotekare, läkare och sekreterare). De som svarar i telefonen är apotekare.

Vi har en egen databank med information om förgiftningar.

På Giftinformationscentralen får vi ungefär 75 000 telefonsamtal per år. Frågorna kommer för det mesta hemifrån men också från sjukhus, vårdcentraler, förskolor, skolor och arbetsplatser.

Många frågor handlar om barn som smakat på någonting hemma. Till exempel tvättmedel, diskmedel, mediciner, blommor, bär eller svampar.

Viktig information

Viktig information

När det är akut

112

Begär giftinformation

Vi svarar på frågor om akuta förgiftningar - dygnet runt, året runt

Allmänna och förebyggande frågor besvaras på kontorstid måndag-fredag kl 9-17

Frågor om djur besvaras i mån av tid måndag-söndag kl 9-19